الأحد، 18 يوليو 2010

سألوني قلت مش عااااااااارف


سألوني عنها قلت مش عارف
أصلي المشكلة في الجواب وانا سؤالي ضايع
كل الحكاية نمت فدرب ليلو حالك
فيوم صحيت لاقيت نفسي تايه
وكلي اللي حواليه مش عارفين أنا مين ولا هما نفسهم داريين بحالهم المايل
صرخت بعلوي صوتي هل من حدي سامع
كل الآذان صمت وما عدشي الكلام نافع
وبين حيرتي وبين صمتي اللي صار أمر واقع
قمت واقف وعزمت امري أدور بنفسي علي تايه
يوميه كانت السما مش زي الي كانت
ولا ريحت الهوا الي بشمو كل يوم وانا خارج
ولا سلام بيترد ولا شيخ خارج من جامع
قلت أكيد في حاجه عشان اليوم الجو وشو شاحب
وانا ماشي لاقيت قدامي سور عالي
قلت أخيرا لاقيت الفرج والبوابه مفتوحه قصادي
وهي ثواني بحاول اشوف المخبي والي عشانو الناس سايبه كلي غالي
ورايحه عشان تشوف ورى السور العالي
الحلم كان قديم بس اليوم صحي من غير منادي
لا قيت عل الباب ست عجوز سالتها ايه الي حاصل
قالت لي دور وشوف لو لا قيت حدي فيهم قاضي
استغربت من جوابه واتقدمت خطوتين عشان اشوف الي حاصل
لا قيت طفل صغير ربط نفسو بصخر قاسي وعاوز يهدي السور عشان يكسر الحاجز
الام تعيط وابنه بنادي بصوت عالي
يااااااااااااااارب قويني أكون اقوى من صخر العدو القاضي
حكم عليه اكون عبد عندو من غير حق ولا باطل
يارب لو كان الجمر مكتوب لي امشي عليه لامشي عشان اكسر الحاجز
اليوم يومي وما فش حدي حيوقفني عشان حلمي الي مش شايف
انا جبت النور عشان يبطل يعيش في ظلمة ويرمي عصاتو
من اليوم حلمي حيفتح ويشوف الدنيا وعدو من اصحابو
الطفل الصغير فضل يجري الصخر وهو مش قادر
والناس بتتفرج مش قادرين يقدمو خطوتين ويكونو الناصر
انا حدفت صلاح وايوب عشان الناصر فيهم وفكلي واقف
ساعتها بس عرفت كلام العجوز لو لاقيت حدي فيهم قاضي
المشكلة انو مش حينفع يكون فيها قاضي
اصلي الحكاية بدات يوم ماكان اولاد العم واحد
واليوم اتفرقو وصارو قناص ما لوش رادع
وقفت كتير أبص عالطفل الي مش حينفع يكون قائد
بس حينفع يكون امل لكل قائد
المر مش حتقدر تحسي بيه غير لما دوقو من نفس كاسو
وانت قاعد مع اصحابي العمائم عايش لحظة القائد
يا بختي الي اتربى على ايد ي العجوز الي عرفت انو مش حينفع يكون قائد
كلهم راحو من زمان العصمة في الايد والبيعه والقلب الواحد
كلي الي فضل من زمانهم جيل تايه مش عارف
بس الطفل داك كان فاهم وعارف
ياترى حيفضل يجري الصخر من غير صاحب
ياترى حيكسر السور العالي و الحاجز
الحل فيكم وبينكم يالي مش قادرين تلاقوا التايه
صورتي العجوز لسه جواي صوتها بيناشد
ياترى لحدي إمتى حنفضل موطيين راسنا خايفين من كل هفوة ممكن تحصل منا
الخوف الي جوانا من قهر القادة مش من قهرنفسيناااااااا
والصوت الي اتقطع في نص الطريق سبب الي نايمين من غير فايده واكلين حقك وحقي من غير حاكم
زمان القاضي راح وما عدشي في الحكام قاضي
داعاوز يكون هرقل وداك افلاطون وداك شكسبير ولا حدي فيهم نافع
دنيتنا إحنا دووووووون وهما دنيتهم فوق السحاب بيحلمو كلي يوم من غير حدي مانع
ياترى اسكت ولا كمل كلامي......... اصلي السامع مش عجبو الي صاير
كلي الي فيها مشيت خطوتين ونمت ليلتين وشفت حلمين وناس منهم اتنين بس مشفتش اغرب من طفل ا
الصخرة الي اتيتم من يومين
الي علم القادرين إنو القوة عمرها ما توقف في طريق الي عاوز يوصل ويدور عن حقو من غير اشارات

كلي شويه وحده تقلك اوقف والتانيه خطر والتالته محرم

كلي الي فيها صحيت فيوم ولا قيت نفسي مش عارف
ياريث الي رايح يقلي عشان نفسي ازورها من غير حاجز

.ولو سالوني فيوم بردو حقلهم مش حينفع يا قاضي

اصلي السؤال كان واحد واالجواب جبتو من عنديكم بس مش حينفع يكون منو اتنين

يا قاضي يالي مش نافع

حطولها وربنا حطولها حتى لو استنيته عمري الي فات والي جاي

بردو حستناها من غير مافكر في حاجه غير اني راجع
غير اني راجع
سامع ياقاضي ولا جوابي وصلك زمان يوم ما كنت بياع ورق بتتهجى القوافي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق